HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

A fiatal magyar tervezők páratlan kreativitása


Véget ért a Magyar Divat & Design Ügynökség második Young Talents mentorprogramja, amely hét kezdő divattervező számára nyújtott fejlődési lehetőséget és támogatást ahhoz, hogy elinduljanak a világhír felé vezető úton. A többnyire üzleti fókuszú mentorprogram olyan fontos témákba nyújtott részletes betekintést, mint a márkafejlesztés, az árazás, a szövegírás és a social média alapok. A képzés azonban idén külön hangsúlyt fektetett a fenntarthatóságra és a kulturális kisajátítás témakörére is. A fiatal tervezők visszajelzései alapján hasznos üzleti ismeretekkel gazdagodtak, amelyet életpályájuk következő fejezetében biztosan hasznosítani fognak.

A Magyar Divat & Design Ügynökség által indított Young Talents program célja, hogy lehetőséget teremtsen a kezdő tervezők szakmai bemutatkozására és tapasztalatszerzésére kollektív és egyéni szakmai konzultációk, valamint workshopokon keresztül. A mentorok a hazai divatipar meghatározó szakemberei voltak, többek között Maróy Kriszta, a Glamour divatmagazin itthoni alapítója és főszerkesztője, Dobos Emese divatújságíró és Szentesi Réka fenntarthatósági szakértő. A program egyedisége az erős üzleti fókuszban rejlik, így kiemelt szerepet kap a képzés során többek között az árazás, a befektetési lehetőségek, a divatszövegírás vagy az arculati látványtervek kiválasztása. A program újításaként a kurzus kiegészült a körkörös gazdaság ismereteivel, illetve a fiatalok szempontjából különösen fontos karrier-lehetőségek workshoppal, amelynek keretein belül az iparágat több aspektusból tárgyalták meg különböző szakemberek segítségével. A képzés végén a mentoráltak bemutatták az elkészült márkakoncepciójukat, amely megfelelő alapot nyújt vállalkozásuk elindításához és a jövőbeli befektetőik megkereséséhez.

A második Young Talents Programban a nyár során öt márka – GERUDA, DAN!ELLE, JLIAM, Magnesium és Szigeti Orsolya –, valamint a MOME hallgatóinak – Pitenyák Boglárka, Steigervald Priszcilla – két fős csapata vett részt. A márkák koncepciója, üzenete és stílusa rendkívül színes palettán mozog.

Baranyi Gerda márkája, a GERUDA, kiemelt figyelmet szentel a fenntarthatóságra. Innovatív, kifordítható, one-size darabjai egyszerre több alkalomra és méretre lettek tervezve. Márkakoncepciójában fontos helyet foglal el a big-data kérdésköre, amely a 21. század fenntartható adatbázis-kezelésének kérdését firtatja. Továbbá fontos szerepet kap a „block chain”, amellyel a tervező célja, hogy olyan darabokat alkosson, amelyek csupán egy emberhez kerülnek majd, ezzel nagyobb hozzáadott értéket alkotva.

Marada Gerda, a Magnesium brand megalkotójának a célcsoportja kifejezetten a gördeszkás, underground szubkultúra tagjai. A Magnesium darabjaiban az urbánus, 90-es évek klasszikus formavilága köszön vissza. A márka szintén fontosnak tartja a fenntarthatóságot, darabjait helyi vagy európai gyártóknál tervezi elkészíteni. A márka alapítója az értékesítésre nem csupán egy webshopot képzel el, hanem egy összetett fizikális boltot is — egy közösségi teret, amely egyszerre kávézó, galéria és szitaműhely. Gerda számára a mentorprogram a körkörös gazdálkodás és a social media témakörben volt kiemelkedően hasznos, amelyek felhívták a figyelmét a közösségi média felületek megfelelő használatára és a rendszeres kommunikáció fontosságára.

Sovány Daniella, a DAN!ELLE márkával egymás elfogadására hívja fel a figyelmet. Unisex ruháival valós értéket szeretne teremteni. Kollekcióját nyolc különböző karakterre tervezte, akiket — ahogy ő fogalmaz — a társadalom akarva vagy akaratlanul kirekesztett. A kurzus végén elvégzett felmérésen Daniella számára az üzleti, főleg a hatékony márkaépítéssel kapcsolatos kurzusok voltak kiemelten érdekesek, de divatszövegírásból is sokat tanult.

Szigeti Orsolya egy „zero waste” kollekciót szeretne létrehozni, amely a variálhatóságra épül. Főleg kötött és szövött ruhákat tervez, a keletkezett textilhulladékot pedig maradéktalanul felhasználja. Célja, hogy évszakmentes kollekciókat hozzon létre, amelyek bármikor hordhatók és multifunkcionálisak. Orsolya számára a workshopok főleg a márkafejlesztés és a fenntarthatóság témában bizonyultak hasznosnak, amely során megtanult átfogóan gondolkodni a tervezésről, a versenytársakról és a célközönségről.

Kőszegi Júlia, a JLIAM márka megalapítója szintén egy uniszex márkában gondolkodik. Modern és funkciónális ruháival a hétköznapok stresszhelyzeteit szeretné megkönnyíteni. Elmondása szerint a mentorprogram minden alapot megadott neki, amely szükséges egy sikeres márka elindításához. Segített neki átgondolni, pontosítani a márkakoncepcióját és felmérni versenytársai stratégiáját.

Az idei mentorprogram különlegessége, hogy egy közös projekttel vett részt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem két hallgatója. Pitenyák Boglárka és Steigervald Priszcilla egy olyan hiánypótló szolgáltatást hoztak létre, amely segíti a kisebb vállalkozásokat és tervezőket, hogy minél kevesebb ökológiai lábnyomot hagyjanak. A platformjukon a vásárlók szabásmintákat vásárolhatnak, amelynek bevételéből pedig a tervező és a varró is egyaránt részesül. A koncepció felhívja a figyelmet a helyi gyártás és az esélyegyenlőség fontosságára. A MOME-s páros számára az árazás workshop volt a leghasznosabb, amelyet megtanultak átfogóan kidolgozni.