HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

A szakmai összefogás erősítését helyezte középpontba a Magyar Divat & Design Ügynökség 2022-ben


A korábbi évekhez hasonlóan tavaly is tartalmas évet zárt a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ), 18 megvalósított projektjével tovább fokozva a hazai iparági vállalkozások versenyképességét és értékesítési forgalmát. Mindezek mellett az Ügynökség közel 15 000 érdeklődőt vonzó eseményei hazánk nemzetközi ismertségének és elismertségének növeléséhez járultak hozzá és tovább erősítették az országimázst. 

A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-as alapítása óta segíti a magyar divat- és designipar szereplőit. 2022-ben is számos hazai nívós esemény megrendezésével, nemzetközi rendezvényeken való részvétellel, mentorprogramokkal és edukációs tartalmakkal támogatta a szektor fellendülését.  

Büszkék vagyunk arra, hogy a hazai eseményeken túl tehetséges tervezőink nemzetközi viszonylatban is megállták a helyüket, és kiemelkedő alkotásaikkal bemutatkozhattak a szakmai közönségnek. Sikereinkre alapozva a célunk az idei évben is változatlan: koordinált szakmai támogatást nyújtani a hazai divat- és designipar számára, mellyel országunk és a magyar kreatív szektor nemzetközi sikereihez járulhatunk hozzá. A divat és a design a gazdasági eredményességet, a nemzetközi iparági vérkeringésbe való becsatlakozást, ugyanakkor a helyi kreatív potenciál és hagyományok képviseletét is képes támogatni”mondta Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója.  

A tavalyi évben jelentős mérföldkő volt a Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) újbóli megszervezése, ahol ismét lehetőségük adódott a hazai és régiós tervezőknek, hogy bemutassák legújabb kollekcióikat a magyar és a nemzetközi közönség előtt. A szervezők kiemelt fókuszt helyeztek az értékesítésösztönzésre és az országimázs tudatos, kreatív alakítására. A korábbi évekhez hasonlóan a BCEFW 2022-ben is két alkalommal valósult meg, a kísérőesemények megannyi helyszíne mellett az év elején a Királyi Lovarda, a Szépművészeti Múzeum és a Deák Palota adott otthont a közép-európai régió központi divateseményének, ahol 21 magyar és 2 lengyel tervező mutathatta meg aktuális őszi-téli kollekcióit. A BCEFW az őszi szezonban a 10. jubileumát ünnepelte, a Szépművészeti Múzeumban tartott központi eseményen több mint 24 tervező, köztük a nemzetközi összefogás jegyében 7 ukrán és 2 lengyel márka is bemutatkozott a magyar designerek mellett. Az egyre nagyobb nemzetközi érdeklődéssel bíró rendezvényre közel 4000-en látogattak el, köztük számos elismert külföldi szaktekintély, divatszerkesztő, forgalmazó és influencer érkezett a fővárosba. 

A hazai rendezvények közül a 360 Design Budapest 2022-ben is nagy sikert aratott, az októberi esemény 7 nap alatt közel 3500 érdeklődőt vonzott a Bálna Budapest épületébe. A kiállítás során 31 magyar tervező és több mint 10 regionális tervező mutatta be alkotásait, több mint 100 darab tárgyat nézhettek meg a kortárs design iránt érdeklődők.  

A magyar kreatívipar szereplői 2022-ben több nemzetközi színtéren is megmutathatták magukat, márciusban a Maison&Objet designvásáron 5 hazai formatervező képviseltette magát. A tervezők a Budapest Select, az MDDÜ ernyőmárkája alatt mutatkozhattak be az intenzívebb és hatékonyabb megjelenés érdekében. Az egyedülálló magyar design felkeltette a szakma és a közönség érdeklődését, több megrendelés is érkezett a tervezőkhöz a vásárt követően. 

Mindemellett a Nemzetközi Mentorprogram divattervezői a Camera Nazionale della Moda Italianával kötött stratégiai megállapodásnak köszönhetően a tavalyi évben két alkalommal mutatkoztak be a Milano Fashion Weeken: az őszi-téli szezon kollekcióit 7, a tavaszi-nyári kollekciók darabjait pedig 8 magyar márka mutatta be Milánóban. A világhírű eseményre a nemzetközi szakma és sajtó neves képviselői mellett számos viszonteladó, forgalmazó és nagykereskedő látogatott el, így egyedülálló lehetőség nyílt a magyar márkák számára a nemzetközi piacokra való belépéshez.  

Megalakulása óta az MDDÜ legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése, valamint a kreatív és szakmai tudás fejlesztése. A nemzetközi megjelenésekre kész márkák mellett a feltörekvő, pályakezdő tehetségek is támogatásra lelhettek az Ügynökség programjainak köszönhetően.  

„A kreatív iparágak jelentős gazdasági hajtóerővel és erős növekedési potenciállal bírnak, de önmagukban is fontosak a foglalkoztatás szempontjából. Emellett ezek az ágazatok a teljes gazdaság innovációjához is hozzájárulnak, hiszen a szektor különböző formákban innoválja és támogatja a többi iparágat – új termékek, szolgáltatások, tartalom, új üzleti modellek és együttműködések révén. A divat- és designipar mozgatórugói az innováció és a kreatív készségek, ezért a Magyar Divat & Design Ügynökség által kialakított szakképzésfejlesztési és mentorprogramok során is kiemelten fontosnak tartjuk a termelékenység javítását, valamint a képesség- és tudásszint növelését” - mondta Forintos-Szűcs Anita, a Magyar Divat & Design Ügynökség általános vezérigazgató-helyettese. 

A 2022-ben elindított inkubációs és mentorprogramok a divat és design területén 130 hazai és külföldi iparági szereplő bevonásával 51 divat- és formatervezőnek nyújtottak vállalkozásfejlesztési segítséget. A negyedik alkalommal megrendezett design START mentorprogram során 6 tervező vehetett részt a háromlépcsős képzésen, ahol a formatervezők workshopok, szakmai gyakorlat és külföldi tanulmányút keretében bővíthették ismereteiket. Az olasz Istituto Europeo di Design (IED) és az MDDÜ együttműködésének köszönhetően a design SPEED mentorprogram negyedszerre segítette a mentoráltakat a sikeres márkapozicionálásban és a nemzetközi terjeszkedésben. A képzés során 6 designvállalkozás bővíthette szakmai ismereteit, melyet egy háromnapos, milánói tanulmányút zárt. Mindemellett sikeresen végződött a hazai tervezők márkafejlesztését célzó harmadik Magyar Mentorprogram, a gyártásfejlesztést elősegítő második Gyártó Mentorprogram, valamint 6 gyártó-tervező páros részvételével elindult a harmadik design LAB inkubációs program is.  

A 2022-es évben folytatódott az MDDÜ Divat- és Designipari Szakképzésfejlesztést Támogató Programja, amely azzal a céllal került kialakításra, hogy visszaállítsa az iparági szakmunkák presztízsét, felhívja a fiatalok figyelmét a kreatívipari munkákban rejlő lehetőségekre, utánpótlást biztosítva az ágazatnak. Az Ügynökség mindemellett szeretne perspektívát nyújtani a divat és a design területén tanuló és dolgozó fiatalok számára, valamint elősegíteni az innovatív és digitális megoldások megjelenését a kreatív ágazat minden szegmensében. 

Az MDDÜ a Startup Campus-szal szakmai partnerségben a 2022-es évben „Kerülj Képbe! - Év Felfedezettje” néven írt ki pályázatot, amely hagyományteremtő jelleggel a jövő szakembereinek tehetséggondozására, inspirálására és kreativitásának fejlesztésére fókuszál. Mindemellett a 2022-es évben is folytatódtak az edukációt fókuszba helyező kerekasztal-beszélgetések. A HFDA Academy design DIALOG és a HFDA Academy Fashion Flash a szakmán belüli párbeszéd elindítása céljából valósultak meg, az intenzív vélemény- és tapasztalatcsere a szakterület iránt érdeklődők számára nyújtott ismereteket. Az év során a két kezdeményezés HFDA Academy néven olvadt egybe, a beszélgetésekről készült YouTube-videókat immár több mint 63 000-en tekintették meg. Továbbá a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME) együttműködésben létrehozott Budapest Design Material Library (BDML) anyagkönyvtár is várta egész évben a látogatókat, ahol nemcsak a legújabb anyagmintákkal ismerkedhettek meg az érdeklődők, de érdekes kerekasztal-beszélgetéseket is hallgathattak.  

Az MDDÜ 2023-ban az elmúlt évek kiemelkedő szakmai sikereire alapozva, az eredeti irányokat megtartva, de még nagyobb lendülettel és újragondolt struktúrával folytatja működését. Lehetővé teszi ezzel a divat-és designipar közötti szinergiák kihasználását, hogy még összehangoltabb, változatosabb és eredményesebb munkával, programokkal támogassa az ágazat szereplőit a jövőben. Az MDDÜ a nemzetközi trendek mentén alakítja ki programjait, összpontosítva az iparági kihívásokra, a változó üzleti környezetre és a fenntarthatósági irányelvek alakulására. Mindamellett továbbra is fontosnak tartja a régiós és nemzetközi szakmai kapcsolatok erősítését, a közös gondolkodás és tudásmegosztás elősegítését. 

*** 

A Magyar Divat & Design Ügynökségről 

A Magyar Divat & Design Ügynökség a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban, két kiemelt részleggel: divat- és designipar. Az Ügynökség célja a hazai divat- és designipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelése, ezen keresztül pedig az országimázs erősítése. Emellett legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése és fejlesztése, a tradícióval rendelkező kreatív és szakmai tudás fejlesztése. Integratív szervezetként kiemelt célja a divat- és designiparágban tevékenykedő hazai és nemzetközi szereplők közötti hatékony szakmai koordináció elősegítése, ami elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez.