HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

A szellemitulajdon-védelem már a tervezésnél kezdődik


Jogi alapismeretek, szerzői jog, iparjogvédelem, védjegy-, és dizájnoltalom volt a témája a Magyar Divat & Design Ügynökség design START névre keresztelt mentorprogram legutóbbi workshopjának

A design START programban résztvevő formatervezőknek szóló legutóbbi workshop témája a szellemi tulajdonjogi ismeretek volt. A tervezők többek közt megtanulhatták, hogyan kell használni a hazai és nemzetközi iparjogvédelmi adatbázisokat, illetve mire kell figyelniük a designtermékek tervezésekor.

A mostani előadás témája a szellemi tulajdonjogok voltak, ami a feltörekvő formatervezők számára alapvető információkkal szolgálhat a márkájuk sikerességének megalapozásához és fejlesztéséhez.

Az MDDÜ célja a mentorprogrammal, hogy a designipar szereplői olyan tudással legyenek felvértezve, ami elengedhetetlen számukra a brandépítés és a márka menedzselésének szempontjából. A design START utolsó workshopján dr. Legeza Dénessel, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Szerzői Jogi Főosztályának osztályvezetőjével arról beszélgettek a tervezők, hogy a jogi alapismeretek, a szerzői joggal, védjeggyel, szabadalommal és formatervezésiminta-oltalommal (design) kapcsolatos tudás mennyire elengedhetetlen egy fiatal vagy induló márkának. Emellett feltehették kérdéseiket azzal kapcsolatban is, hogyan óvhatják a saját szellemi tulajdonukat, hiszen enélkül sokat veszthet egy tehetséges formatervező. A mentoringprogram első szakasza ezzel az előadással lezárult, ezután következik majd a második, gyakorlati részből álló szakasz.

„Nagyon fontos volt a mentorprogram kialakítása során, hogy ennyiféle témában tudjunk szakmai kérdésekre választ adni a mentoráltjainknak. Számunkra is nagy öröm, hogy hasznos tudással vértezhettük fel a formatervezőket, és izgatottan várjuk, hogy elkezdődjön a gyakorlati szakasz. Az eddigi visszajelzések mind pozitívak voltak az előadásokkal kapcsolatban és a mostani workshop témája is nagyon fontos ismereteket foglalt magába, hiszen felhívta a tervezők figyelmét arra, hogy érdemes odafigyelniük a formatervezési mintáik és logóik Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál történő megfelelő bejegyzésére, mert az vagyoni értékkel is bírhat számukra, mely a későbbiekben eladható, hasznosítható. Bízunk benne, hogy a tanulmányutakat, és a gyakorlatot is annyira hasznosnak találják majd a tervezők, mint a workshopokat” – fogalmazott Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője.  

Fű Borbála, kerámiatervező annak a hét formatervezőnek az egyike, aki részt vesz a mentorprogramban, ő a hosszú távú fejlődési lehetőség mellett a program egyénre szabottságában látja a design START sikerességét:

„Szerintem a program nagyon jól leköveti azokat a fontos pontokat, amiken minden induló vállalkozás végigmegy. Olyan kérdéskörökben kaphatunk szakértői válaszokat, amik elengedhetetlenek a vállalkozói léthez és a továbblépéshez. Szerintem nagyon jó, hogy személyre szabható programot lehet kialakítani minden tervezőnek, attól függően, hogy milyen gyorsan akar fejlődni, hogy neki épp mi a legfontosabb. Mindenki abban fejlődik, amiben szeretne, ahol éppen tart” – fejtette ki a fiatal designer.

A workshopok végével a programban résztvevő tervezők számára egyértelművé vált, hogy a márkájukra elsősorban úgy kell tekinteni, mint egy üzleti vállalkozásra, aminek fontos elemei például a marketing, a kommunikáció, vagy épp a jogi alapismeretek, az ehhez szükséges tudást pedig az elképzeléseknek megfelelően sikeresen elsajátíthatták a design START program keretein belül.  

***

A Magyar Divat Design & Ügynökségről

A Magyar Divat & Design Ügynökség a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban, két kiemelt részleggel: divatipar és designipar. Az ügynökség célja a hazai divat- és dizájnipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelése, ezen keresztül pedig az országimázs erősítése. Emellett legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése és fejlesztése, a tradícióval rendelkező kreatív és szakmai tudás fejlesztése. Integratív szervezetként kiemelt célja a divat- és dizájniparágban tevékenykedő hazai és nemzetközi szereplők közötti hatékony szakmai koordináció megvalósítása, ami elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez.