HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

Egy nemzetközi szakmai fórum, amely az oktatás mellett közösséget is épít


A harmadik design SPEED mentorprogram zárásaként november 21-23. között Milánóba utazott a képzésen résztvevő öt tehetséges hazai designmárka, akik nemzetközi szinten is elismert szakértőktől kaptak támogatást és elismerést terveik megvalósításához. A study tour keretében Olaszország leghíresebb concept üzleteibe és showroomjaiba is ellátogattak, végül pedig személyesen prezentálhatták márkakoncepcióikat és alkotásaikat, illetve terveiket az MDDÜ és az IED képviselői előtt.

Végéhez ért a Magyar Divat & Design Ügynökség harmadik design SPEED mentorprogramja, amely magyar – hazai színtéren már stabil – designmárkák nemzetközi piacra lépését támogatja. Az idei mentorprogramban a modern kárpitos műhelyt működtető HANNABI; a bútortervezést, formatervezést, belsőépítészetet és műszaki tudást biztosító IO; az egyedi lámpákat tervező és gyártó LumoConcept; a mágneses, moduláris, okos lámpacsaládokat készítő Magnelit, valamint az antik örökséget és modern esztétikát egyesítő Project BRUT vettek részt.

A minden évben bővülő, 8 hónapos képzés során öt modulos előadássorozat és számos egyéni konzultáció valósult meg, többek között személyesen is, melyek során gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek segítették a mentoráltak fejlődését. A program záróeseményeként novemberben Milánóba utaztak a designmárkák, ahol olyan különleges concept üzletekbe és showroomokba látogattak el, mint a letisztult, selyem-puhaságú bőrbútoraikról híres Baxter. A study tour részét képezte továbbá a művészetet és a designt kiválóan ötvöző Rossana Orlandi Gallery, amely kiállítóteret a nemzetközi sajtó a nyolc legfontosabb galéria között tart számon a világon, vagy az innovációban élen járó világhírű Archiproducts Milano. Ezt követően a mentoráltak az olasz Istituto Europeo di Design székhelyén prezentálták munkájukat az MDDÜ és az IED képviselői előtt. Az öt designmárka egyenként 30 perces előadás keretében mutatta be márkakoncepcióját, elkészült alkotásaikat, illetve jövőbeni terveiket a teljes mentori gárda előtt. Az olasz mentorok elismerően értékelték a magyar prezentációkat, minden egyes márkának az előadásában felfedezhető volt egy kreatív csavar, ötlet vagy akár technológia, amelyek egyedivé tették a koncepciójukat.

A programban részt vett designerek visszajelzései alapján a több hónapos képzés nélkülözhetetlen tudást és tapasztalatot nyújtott számukra, melyeket kamatoztatni tudnak a későbbiekben is. A HANNABI tervezője kiemelte, hogy rendkívül inspirálóan hatott rá a milánói út, illetve számtalan új hazai és nemzetközi szakmai kapcsolatot épített a képzés során. Külön kihangsúlyozta, hogy a mentorprogram egy páratlan lehetőséget adott arra, hogy kialakuljon egy hazai design közösség, amely lehetővé teszi, hogy létrejöjjön egy párbeszéd az itthoni szakmabeliek között. Az IO márka szintén az olasz utat említette, mint legnagyobb élmény, ahol élőben láthatták az iparágban meghatározó cégek ikonikus tárgyait és bútorait. Egészen más tapasztalati élményt nyújt egy tárgy személyes megismerése, ilyenkor lehetőség nyílik közelebbről is megfigyelni a bútorok csomópontjait, szerkezeti megoldásait vagy akár az arányait.

A LumoConcept számára a Jacopo Bargellini – nemzetközileg is elismert stratégiai, üzleti és marketing tanácsadó – által tartott brand marketinggel és brand managementtel foglalkozó modulok bizonyultak a leghasznosabbnak. Továbbá kiemelte, hogy hasznos volt látnia a többi mentorált prezentációját, amely által felismerhette a köztük lévő hasonlóságokat és különbségeket, amelyekből sokat tudott tanulni. Inspiráló volt számára egyben látni a társdalami és művészeti folyamatot, amely hosszú évtizedek alatt létrehozta az olasz designt. A Magnelit tervezője kiemelte, hogy a mentorprogram olyan kézzelfogható, gyakorlatias és hasznos tudást nyújtott számára, amelyeket egytől-egyig beépíthet a jövőben márkája életébe. A milánói út rengeteg motivációt és energiát adott, elmondása szerint jó volt látni, hogy a magyar termékek Milánóban is remekül megállnák a helyüket mind a minőségben mind pedig az esztétikában. A Project BRUT többek között azért jelentkezett a mentorprogramra, mert egy olyan szakmai fórumot biztosít, amely összekapcsolja a nemzetközi piacralépési folyamatot. Kiemelte, hogy rendkívül tanulságos volt közelről látni, hogy hogyan működik egy nemzetközi szakvásár, hogyan kell jelentkezni és miként zajlanak az eladások. A márka visszajelzése alapján a design SPEED mentorprogram üzleti, értékesítési és gyártási területen is segítette fejlődésüket, amely tudásra minden designmárkának szüksége lesz a sikeres működés érdekében.

A magyar designipart erős exportorientáltság jellemzi, ezért kiemelten fontos a hazai termékek nemzetközi elérhetőségének erősítése, amely hozzájárul a márkák gazdasági stabilitásához. Az olasz Istituto Europeo di Design-nal (IED) az Ügynökség 2019 augusztusában lépett stratégiai partnerségre, így a mentorprogram keretében a magyar tervezők nemzetközi szinten is elismert designszakértőktől kaphatnak támogatást. A 2021-es design SPEED program mentoráltjai közül valamennyien tovább tudták építeni nemzetközi kapcsolatrendszerüket.  A program jelentősége, hogy nemcsak tudásátadással segíti a külföldi terjeszkedést, hanem kiterjedt kapcsolati hálót is biztosít a résztvevők számára, amely kezdőlökést ad terveik megvalósításához.