HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

Így telt az idei utolsó Fashion Flash V.


November 27.-én került megrendezésre a Magyar Divat & Design Ügynökség rendezvénysorozatának idei utolsó része „A divat társadalomra gyakorolt szerepe” címmel. A HFDA Academy Fashion Fashion Flash kerekasztal-beszélgetés szezonzáró előadása méltó lezárása volt az előző rendezvényeknek, melyek olyan sokakat érintő kérdéskörökre és aktuális témákra reflektáltak 2019-ben, mint a fenntarthatóság, a technológiai újdonságok vagy a szakma közötti kapcsolatépítés.

A két részről álló rendezvényen a meghívott szakmabeliek, Simonovics Ildikó divattörténész, muzeológus, Dobos Emese divatújságíró, az énekesként, dalszerzőként ismert Marge és a beszélgetés moderátora, Szentesi Réka társadalomtörténész-divatkutató a divat fogalmát és annak társadalmi szerepét boncolgatták, de szó esett a testideál, szépségideál és a divat kapcsolatáról valamint az öltözékről, mint kommunikációs eszközről is.

Szó esett a férfi és női ideáltípusok változásairól, a feminizmusról, a kulturális kisajátításról, a megváltozott szokásokról, a divat és a klímaváltozás kapcsolatáról.

A meghívott szakértők a beszélgetés során egyetértettek abban, hogy a személyiségünk mellett a közvetlen környezetünk és a közösségi média is meghatározza, hogy divatkövetők vagyunk e, miként öltözködünk és hogyan alakul a testképünk.

Mára a trendügynökségek mellett a közösségi média is diktálja a trendeket, ezért a rapid gyorsasággal működő fast fashion brandek már egy kiposztolt fotó alapján tudják, mi lesz a népszerű és eszerint gyártatnak. A kulturális kisajátítás témakör kapcsán felmerült, hogy nagy a tervezőkre gyakorolt nyomás, hogy egyre több terméket dobjanak piacra, ezért nincs elég idejük inspirálódni, így a világhálón keresgélnek.

Emiatt a forrásuk nem mindig hiteles és gyakran előfordul, hogy sértő, rasszista botrányba keverednek és valami olyan jegyet sajátítanak ki, ami egy közösség felháborodását váltja ki. Valószínűleg egyik eset sem ennyire fekete és fehér, előfordul, hogy előbb lopást kiáltanak, minthogy beigazolódjon, mi is történt valójában. Ezeket az eseteket pedig előszeretettel felkapja a közvélemény. Globális világban élünk, globálisan működik a gyártás és a piac, de egyenlőre sajnos a márkák mégsem mindig tisztelnek bizonyos népcsoportokat, kultúrákat és országokat.

Az ingyenes fórum egyik fő célja, hogy a szakemberek bevonásával betekintést nyújtson a divatvilág izgalmas világába és bemutassa, hogy a 21.században milyen kommunikációs erővel bír a divat. A szervezők remélik, hogy jövőre kicsit megújult formában újra jelentkezik a Fashion Flash és még több friss, izgalmas témát dolgozhatnak fel a kerekasztal-beszélgetések alkalmával.

A kerekasztal-beszélgetés főbb témakörei a következők voltak:

Első rész:

  • Mi is a divat, hogy lehetne megfogalmazni? Mit jelent számotokra a divat?
  • Milyen szerepe van a társadalomban? Változott-e ez a szerep az idők során?
  • A divattermék mint státuszszimbólum, egyéni és társadalmi reprezentáció. Identitás és divat, korunk identitásértékei
  • A felöltöztetett test, testideál, szépségideál és divat kapcsolata. A test és ruha egymásra hatása.
  • Az öltözék mint kommunikációs eszköz ( az egyén kommunikációja, önkifejezés; egy társadalmi jelenség kommunikálása; egy társadalmi csoport kommunikációja; öltözködési rendszerek)
  • Fogyasztói társadalom és divat kapcsolata. Egyedi termék vs tömegtermelés.

Második rész:

  • nemi identitás, genderelméletek, gendersemlegesség és divat; uniszex trendek különböző márkáknál. Férfi és női ideáltípusok változásai
  • Feminizmus, women power és divat. Maria Grazia Churi feminista munkássága a divaton keresztül. Divat a feminizmus?
  • szubkultúrák és divat kölcsönhatása
  • társadalmi csoportok hatása a divatra (pl. törzsi motívumok, népművészeti elemek, kulturális kisajátítás és ezzel kapcsolatos botrányok, Gucci, Dior, Carolina Herrera)
  • klímaváltozás és divat, Vivienne Westwood és a globális felmelegedés elleni harc
  • vásárlási trendek a divatban
  • férfiak és nők vásárlási szokásai közötti különbségek

A Fashion Flash beszélgetésen részt vett:

Simonovics Ildikó - divattörténész, muzeológus
Dobos Emese - divatújságíró
Marge - énekes, dalszerző

Moderátor:
Szentesi Réka - társadalomtörténész, divatkutató - ELTE / Mod'Art

A következő HFDA Academy Fashion Flash várható időpontja: 2020 február

Tekintse meg az eseményen készült képeket a galéiánkban: https://hfda.hu/hu/divat-galeria/129