Kiemelkedően sikeres évet zárt 2019-ben a Magyar Divat & Design Ügynökség
Minden szempontból sikerekben gazdag évet tudhat maga mögött 2019-ben a Magyar Divat & Design Ügynökség. A hazai divat- és design ágazat fejlesztése érdekében tevékenykedő szakmai szervezet közreműködésével tavaly nyolc nemzetközi szakmai eseményen, illetve tizennyolc hazai rendezvényen mintegy 153 magyar márka vehetett részt, amivel több tízezer emberhez sikerült eljuttatni a magyar termékek hírnevét külföldön és itthon is. Az ügynökség által szervezett oktatási programokon 80 hazai és nemzetközi szakember vett részt, ezeken a mentorprogramokon pedig 2019-ben több mint 30 márka volt jelen. Továbbá a szakmai kapcsolatépítés érdekében két nemzetközi szervezettel kötött együttműködési megállapodást az ügynökség.
A tavalyi év számos szempontból kiemelkedőnek számít a 2018 augusztusában alapított Magyar Divat & Design Ügynökség életében: alig egyéves története során – az eredeti célkitűzésekkel összhangban – több tízezer hazai és nemzetközi érdeklődőnek mutathatták be a magyar forma-, és divattervezők termékeit és kollekcióit.
2019-ben összesen 26 hazai és nemzetközi rendezvényt szervezett, illetve koordinált az MDDÜ, a divat területén 83, míg a design területén 70 márka vett részt valamilyen, az ügynökséghez köthető eseményen. Az ügynökség 18 hazai rendezvényén idén közel 12 ezer ember vett részt, a 8 nemzetközi eseményre érkező látogatók száma több ezres nagyságrendűre becsülhető.
A divatipari stratégiai munkaanyag sikeres összeállítása után 2019 februárjában a Camera Nazionale della Moda Italianaval kötött hároméves stratégiai megállapodásnak köszönhetően a nemzetközi divatmentoringban résztvevő hat mentorált márka vehetett részt a Milano Fashion Weeken, a magyar márkák állandó kiállítására mindkét alkalommal több ezren voltak kíváncsiak, a divatbemutatók pedig teltházasak voltak.
A sikeres külföldi jelenléthez elengedhetetlen a legalább háromszori megjelenés egy eseményen, így az ügynökség létrehozta a Budapest Select ernyőmárkát a magyar termékek könnyebb beazonosíthatósága érdekében. Ennek oka, hogy a koordinált, egységes megjelenés és kommunikáció sokkal erősebb benyomást kelt, mintha a márkák önállóan jelennének meg, így mind a divat-, mind pedig a formatervezők márkái ezen név alatt szerepelnek hazánkon kívül, megtartva ugyanakkor egyediségüket.
A visszajelzéseket tekintve eddig bármilyen külföldi eseményen szerepelt a Budapest Select ernyőmárka - akár divat, akár design területén - azok minden esetben nagyon pozitívok voltak. A nemzetközi divatmentoringban résztvevő divattervezők munkájával kapcsolatban a külföldi divatszakemberek elmondták, hogy a magyar kollekciók már most azon a szinten vannak minőségben és kreativitásban, hogy bármelyik nemzetközi showroomban helyet kaphatnának, míg a magyar formatervezési tárgyak sikere elsősorban abban rejlik, hogy egyszerre ötvöződnek a hagyományos és a kortárs elemek, ezzel egy egyedi, jól megkülönböztethető képet közvetítve Magyarország kreatív oldaláról.
A divat divízió eseményei fontos részét képezték az ügynökség naptárának, hiszen 2019 márciusában és novemberében is megrendezték a Budapest Central European Fashion Weeket. A novemberi divathét minden elvárást túlszárnyalt: sikerült megduplázni a meghívott nemzetközi influencerek, újságírók és a külföldi – például olasz, mexikói, orosz – buyerek számát (összesen 70 fő), illetve több mint 150 hazai újságíró, fotós, videós jött el a három nap alatt, hogy hírt adjon a magyar tervezők legújabb kollekciójáról. Közel 6.000 embert látott vendégül az MDDÜ, azaz idén több mint 1.000 fővel látták többen a divatbemutatókat, mint az előző években. A külföldi sajtóban több, mint 30 cikk született, többek között az amerikai Forbesban, Vanity Fairben és az újhullámos Kunst Magazinban, illetve a Harper’s BAZAAR Arabia-ban.
A Budapest Central European Fashion Week kísérőeseményeként először rendezte meg hagyományteremtő céllal az ügynökség a Budapest Fashion & Tech Summit elnevezésű egynapos konferenciáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol nemzetközi szinten elismert szakemberek tartottak előadásokat a divatipart érintő olyan aktuális témákban, mint a fenntarthatóság, illetve a digitalizáció és az innovatív üzleti megoldások.
Fontos megemlíteni az egyéb programokat, amik szintén a tavalyi év mérföldkövei voltak, mint a Budapest Fashion and Design Nights, melynek fő célja a budapesti divatélet felpezsdítése, a kortárs divatra nyitott vásárlók figyelmének felkeltése a minőségi, és hazai, egyedi termékek iránt, illetve a Fashion Flash, ami szakmán belüli párbeszéd elindítására, az intenzív vélemény-és tapasztalatcserére fókuszál a szakterület iránt érdeklődők számára.
A design divízió számára is jelentős állomásokat foglalt magába az elmúlt év, számos sikert könyvelhet el a magyar formatervezési ipar az ügynökség munkájának köszönhetően.
Nemzetközi eseményeket tekintve kiemelkedőnek számított 2019, hiszen 11, szakmai zsűri által kiválasztott hazai designer sikerrel képviselte hazánkat a London Design Fair-en, illetve magyar formatervezők vettek részt a BRERA Design Districten és a Paris Design Weeken is az ügynökség koordinálásában.
Az ügynökség a hazai designipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelésének érdekében csatlakozott az idén már négy helyszínen lezajlott Budapest Design Week programjaihoz, illetve sikerrel rendezte meg a design DIALOG eseményeit, amelyeknek célja a hazai szakemberek bevonásával az általános edukáció a design iránt érdeklődőknek.
A stratégiai munkaanyagban szereplő célokkal összhangban 2019 márciusában stratégiai megállapodást kötött egymással a Hiventures, valamint a Magyar Divat & Design Ügynökség. Az együttműködés célja a magyarországi divat- és designipari ágazat fellendítése, valamint egy értékteremtő hazai divat- és designipari startup ökoszisztéma kialakítása. A felek a megállapodás értelmében kölcsönös szakmai támogatást nyújtanak egymásnak a divat és design területén tevékenykedő startupokat érintő programjaikban, illetve közösen alakítják a terület fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseiket.
Mind a divat, mind a design területén elindult egy hazai és egy nemzetközi mentorprogram, a hazai program célja a stabil magyar márkák létrejöttének segítése, a nemzetközi program pedig többek között a tervezők üzleti tudásának fejlesztésére, a hosszútávú sikerre fókuszál a nemzetközi piacra lépés érdekében. A programok kialakítását több hónapos felmérés és előkészítés előzte meg és az ügynökség több iparági szereplővel közösen együtt határozta meg a legfontosabb irányelveket, így a képzés többek közt a termékfejlesztés, brand management és kommunikáció, üzleti tervezés és márkaépítés témaköreire fókuszál, egyéni igények alapján. A megfelelő szakmai támogatás érdekében közel 80 hazai és nemzetközi szakember vett részt a mentoring oktatási programjában, amiken 2019-ben több mint 30 márka vehetett részt.
Integratív szervezetként az ügynökség kiemelt célja a divat- és designiparágban tevékenykedő hazai és nemzetközi szereplők közötti hatékony szakmai koordináció megvalósítása. Ennek érdekében az MDDÜ folyamatosan bővíti a külföldi partnerkapcsolatait, és ezen a területen is számos eredményt sikerült elérni 2019-ben. Egyrészt szakmai együttműködést kötöttek az olasz Istituto Europeo di Design nevű oktatási szervezettel egy közös mentorprogram, a design SPEED kialakítására, de az MDDÜ ezen kívül csatlakozott még a World Design Organization (WDO), The Bureau of European Design Associations (BEDA) nemzetközi szervezetekhez is, illetve együttműködési megállapodást kötött a Magyar Bútor és Faipari Szövetség szervezetével a modern magyar bútoripar, illetve a divat- és designipari hazai szereplőinek szakmai támogatásának céljából.
2020-ban folytatódik a minőségi szakmai munka, az idei évben a gyártói kapacitás felmérése történik, és nagy erőkkel dolgozik az ügynökség egy olyan fejlesztési terv kidolgozásán, ami megfelelő válaszokat ad a szakma kihívásaira, illetve a tavalyi év során előkészített tradicionális gyártói üzletstratégia fejlesztés, és a hiányszakmáknak számító iparági szakmunkák presztízsének helyreállítása is fontos fókusz lesz. További cél az erőforrások hiányának leküzdése, így a tavalyi évben a Hiventures-szel kötött stratégiai megállapodás ebből a szempontból is kiemelkedő jelentőségű, hiszen a tehetséges tervezőket a jövőben továbbra is sikerrel tudja finanszírozni majd a tőkealapkezelő.
A 2020-as év első eseménye
Párizsban zajlik az egyik legnagyobb nemzetközi lakberendezési és belsőépítészeti designvásár, a Maison & Objet, 2020. január 17 - 21. között, ahol a Magyar Divat & Design Ügynökség koordinálásában tizenegy magyar tervező képviseli majd hazánkat. A cél elsősorban az exportnövelés, illetve, hogy a magyar design márkák nemzetközi szinten is elismertté és sikeressé váljanak, illetve, hogy külföldön is jobban megismerjék a magyar termékekben rejlő potenciált. További részletek az ügynökség weboldalán: https://hfda.hu/