HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

Közel 3500 látogató volt kíváncsi a 360 Design Budapest kiállításra


Az idei évben október 3-9. között immár harmadik alkalommal került megrendezésre a 360 Design Budapest kiállítás, amely ezúttal is izgalmas programokkal és számos lenyűgöző alkotással várta a kortárs design iránt érdeklődőket. A Bálna Budapest épületét egy héten keresztül látogatók tömege töltötte meg élettel, akik a designtárgyak és lakásdekorációs kiegészítők felfedezése mellett a formatervezéshez és annak határterületeihez kapcsolódó ismereteiket is elmélyíthették a kerekasztal-beszélgetéseknek és a világhírű tervezők előadásainak köszönhetően.

Idén is nagy sikert aratott a magyar és a régiós kreatívipar iránt érdeklődők körében a korábbi években számos elismeréssel kitüntetett 360 Design Budapest. Közel 3500 látogató volt kíváncsi a 31 hazai és több, mint 10 regionális tervező alkotásait felvonultató rendezvénysorozatra, amelyen több, mint 100 darab designtárgy került bemutatásra. Az elmúlt években a kiállítás komoly érdeklődésre tett szert, ezt mutatja az is, hogy a hétfő déli nyitástól számítva összesen közel 300 ezer felhasználó kereste fel az esemény Facebook- vagy Instagram-csatornáját.

A kiállításon ezúttal a történetmesélésre, az edukációra és a digitalizációra helyeztük a hangsúlyt, amelynek köszönhetően egy nagyon színes és izgalmas válogatást mutathattunk be a látogatóknak, illusztrálva ezzel a designipar sokoldalúságát. A magyar tervezők és a feltörekvő tehetségek nemcsak az elkészült darabjaikat, hanem 3D-alkotásaikat is nevezhették, amelyeket egy különleges, innovatív digitális térben, interaktív LED-kivetítőkön jelenítettünk meg. Az Art Markettel való szoros együttműködésünknek köszönhetően pedig nemcsak a fizikai és a digitális valóság, a múlt, a jelen és a jövő kapcsolódásai elevenedtek meg az érdeklődők előtt, hanem a különböző művészeti ágak összefonódásai és különbségei is érzékelhetővé váltak” – részletezte Forintos-Szűcs Anita, a Magyar Divat & Design Ügynökség általános vezérigazgató-helyettese a koncepció összetettségét.

A három szekcióra tagolódó kiállítótérben a design széles palettája jelent meg idén is. Az Iparművészeti Múzeummal együttműködésben kialakított designtörténeti részben többek között Kozma Lajos, a századelő egyik legkiválóbb, nemzetközileg is elismert művészének tervrajzait és egy alkotását is megtekinthették a helyszínre látogatók. A középső szekcióban elhelyezett LED-kivetítők képei megelevenedtek a kijelzőhöz közelítve, aminek eredményeképpen jobban szemügyre lehetett venni a 3D-s terveket, a virtuális designer bútorok látványosan kiemelkedtek a sokaságból. Igazi "design oázis" fogadta a látogatókat a harmadik szekcióban, ahol látványos kontrasztot teremtett egymással az indusztriális architektúra és a megannyi zöld felület látványa, amelynek hatására még jobban kitűntek az innovatív térben a bemutatott tárgyak. A kerámia munkák egy grandiózus asztalon kerültek bemutatásra, amelyet Bonta Gáspár, a kiállítás programigazgatója Az utolsó vacsora parafrázisaként értelmezett.  Az érdeklődők a pihenésre kialakított lounge szekcióban is magyar tervezők alkotásaival találkozhattak, ugyanitt lehetőségük nyílt vásárolni is a kitelepült tervezőktől.

Népszerűek voltak a látogatók körében a kiállítás edukatív programjai is, a szakértői tárlatvezetések teltházzal zajlottak le, de nagy számban voltak kíváncsiak a Bálna Budapest épületébe kilátogatók a keynote előadásokra és a kerekasztal-beszélgetésekre is. Hatalmas elismerés a 360 Design Budapest számára, hogy olyan nemzetközileg elismert szaktekintélyek vettek részt a programban előadóként, mint Piero Lissoni, korunk egyik legkiemelkedőbb építésze és designere.  1:1 humanista megközelítés című előadásának keretében a magyar vonatkozású projektjeiről is részletesen mesélt, de Bonta Gáspárral közösen tartott tárlatvezetésére is hatalmas volt az érdeklődés. A sztárelőadók mellett a korábbi évekhez hasonlóan olyan regionális szakmai szervezetekkel együttműködésben valósult meg a 360 Design Budapest, mint az Art Market Budapest, a Budapest Design Week, a Czechdesign, az Iparművészeti Múzeum és a LuCreate Design Development Foundation. 

„A magyar formatervezési kultúrára nyitott érdeklődőket Európa több országából is vártuk. A kulturális turizmus szerepét és fontosságát számos hazai és nemzetközi felmérés is alátámasztja, amelyek szerint az európai, sőt, a tengerentúli utazóknál is a kultúra az egyik elsőszámú utazási motiváció. A helyi kultúra megismerésére való egyre nagyobb igény és az élményalapú turisztikai szolgáltatások hatással vannak a divat és a design szektorra is. Nagy potenciál van mindkét ágazatban és egymást építve, egymást segítve tudnak építkezni. Mindkettő hozzájárulhat ahhoz, hogy ne csak fenntartsa, hanem emelje az életszínvonalat, hogy helyi értékekre épülő, magas minőségű szolgáltatásokat értékesítsen és nem utolsó sorban, hogy erősítse az országimázst. Ezért számunkra nagyon fontos, hogy erősítsük hazánk regionális designipari szerepét, s ezáltal minél erősebb láthatóságot biztosítsunk a magyar designipar tehetségeinek” - mondta Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója.

A regionális összefogás szellemében az intellektuális élményeket tovább fokozták az Art Markettel közösen megszervezett szakmai események: az Inside Art & Design programsorozat keretében a HFDA Academy két kerekasztal-beszélgetésén is részt vehettek az érdeklődők. Metszéspontok: Art & Design címmel angol nyelven, nemzetközi meghívottak járták körbe Winkler Nóra kulturális szakember moderálásban a művészet és a design különbségeit, átfedéseit és egybefonódásait. A beszélgetésen Audrone Drungilaite, a vilniusi Design Innovációs Központ igazgatója, Giovanni Ottonello, az Instituto Europeo di Design művészeti vezetője, valamint Tanja Pak, a ljubljanai egyetem professzora vettek részt.  A másik kerekasztal-beszélgetés keretében pedig a kollaboráció innovációt ösztönző hatásáról Korn Anita, a Ruhastory megálmodója és kreatív producere beszélgetett Juhos Lehel, Hevesi Annabella és Simonfalvi Bence tervezőkkel.

A kiállítási beharangozó videó visszanézhető a Magyar Divat & Design Ügynökség YouTube csatornáján, az online platformját pedig itt érhetik el az érdeklődők.

***

A Magyar Divat & Design Ügynökségről

A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.

360 Design Budapest

A Magyar Divat & Design Ügynökség által évente megrendezett 360 Design Budapest programsorozat a minket 360 fokban körülvevő design mindennapokban betöltött szerepére hívja fel a figyelmet, online és offline kiállítások, tárlatvezetések, illetve kerekasztal-beszélgetések formájában. A rendezvény célja a magyar és regionális formatervezők széleskörű ismertségének növelése modern eszközökön keresztül, a hazai designmárkák nemzetközi piacra lépésének elősegítése, valamint új, innovatív, fenntartható irányok bemutatása a designra nyitott célközönség számára. Az Ügynökség a rendezvény megvalósításával szeretné elősegíteni, hogy Magyarország regionális központtá váljon a designiparban, továbbá egy olyan programot kíván létrehozni, amely Európa-szerte turisztikai vonzerővel bír.