HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

„Merjünk változtatni, ne a megszokások, ismert normák irányítsanak” – interjú az Unrealindustry tervezőivel


Már találkozhattunk velük a Sziget Fesztiválon, de ott voltak a BCEFW kiállítói között is és nem ismeretlen számukra a divatipar, hiszen már tinédzserként is tervezői babérokra törtek! Az Unrealindustry egy Budapesten született streetwear márka, mely a hirtelen ötleteken és őrült koncepciókon keresztül inspirálja közönségét. A tervezőpáros, Szili Tamás és Farkas Janó 2018 óta feszegeti a határokat és mond ellent a konvencionális divattervezésnek!

Kilenc ígéretes divattervezővel indult útnak a Magyar Divat & Design Ügynökség harmadik Magyar Mentorprogramja. A mentoráltak marketing, a sales, a kommunikáció, a brand fejlesztés és a trendkutatás területeit sajátíthatták el, továbbá a tervezéshez és a gyártáshoz hasznost tudást szerezhettek a mentorprogram során. Már találkozhattunk velük a februári Budapest Central European Fashion Week kiállítói és bemutatói között is, most pedig egy izgalmas interjúsorozat keretében nyerhetünk betekintést márkájuk életébe. A következőkben az Unrealindusty tervezői, Szili Tamás és Farkas Janó mesélnek nekünk arról, hogy is indult a közös munka, az Unreal filozófiájáról és jövőbeli terveikről!

Elmesélnétek, hogyan kerültetek kapcsolatba a divatvilággal és a tervezéssel? Mikor kezdődött és hogyan bontakozott ki a divat iránti érdeklődésetek?

Tamás: A divat iránti lelkesedésem 2016-hoz vezethető vissza, akkortájt kezdtem el mintákat tervezni photoshopban, ezzel egyidejűleg pedig alapítottam is egy márkát egy barátommal, amely nagyban hozzásegített ahhoz, hogy gyakorlatot szerezzek a ruhagyártás terén. Egy 2 fős varrodában dolgoztunk együtt, ahol oversize pólókat és pulcsikat terveztünk. Ezt követően felkerestünk egy digitális design-nal foglalkozó céget is, akik a ruhadarabok mintázásában voltak segítségünkre. Feszített tempóban dolgoztunk, a 2017-es Sziget fesztiválon egy standunk is volt, ahol rengeteg hazai és külföldi érdeklődővel találkoztunk. Sok nehézségbe ütköztünk, hiszen egész középiskola mellett dolgoztunk a márkán, örömmel töltött el, hogy a még fejemben lévő, kiforratlan koncepciók valóságot ölthettek. Az idő elteltével, tapasztalataim gyarapodása révén azonban észleltem olyan motívumokat, amelyeket hiányoltam a márkából. Ezeket a jellemvonásokat az Unreal alapjaként használtam, amelyet 2018 tavaszán alkottam meg.

Janó: A divat mindig is fontos szerepet töltött be az életemben. A kezdetek idején még nem, mint művészeti tevékenység jelent meg a hétköznapjaimban, hanem mint eszköz, amivel kifejezhetem magam és a hangulataimat. Az Unreal előtt is foglalkoztam ruhagyártással, részt vettem kisebb kollaborációkban is, azonban ennél a márkánál tudtam igazán kibontakoztatni a kreativitásom és a képességeimet.

Meséljetek kérlek a márkáról röviden!

A márka a valós világunk görbe tükre, egy közösen kreált hihetetlen valóság, amely feszegeti a konvenciókat. Az Unreal célja, hogy gondolkodásra késztesse a közönséget, üzenetet közvetítsen számukra, előszeretettel alkalmazva erős szimbólumokat, amikkel azt szeretnénk sugallani, hogy az egyén bármire képes, ha jó emberekkel van körülvéve. Fontos, hogy észrevegyük a minket körülvevő világot, tanuljunk abból, amit a környezetünkből érzékelünk. Továbbá elengedhetetlen képesség, hogy merjünk változtatni, ne a megszokások, ismert normák irányítsanak bennünket. Bátrak kell, hogy legyünk ahhoz, hogy megtegyük azokat a lépéseket, amelyeket mások esetleg nem mernek.

Mi inspirál titeket a mindennapokban?

Számos inspiratív tényező körülvesz minket a hétköznapjaink során. Motivál bennünket a folyamatosan bővülő közösségünk, a különböző új ötletek és lehetőségek, amelyekkel találkozhatunk. Mindemellett ösztönöz bennünket a zene, a tudomány, a nagyvárosok hangulata, régi falai, illetve a különböző indusztriális dolgok.

Hogy vágtok bele a tervezés folyamatába?

A mi esetünkben a kronológiai season tervezése a leghosszabb folyamat, általában 2-3 hónapot szoktunk dolgozni rajta. Az adott téma kiválasztása egy igen hosszas folyamat, több napos kutatás előzi meg a téma meghatározását. Azt, hogy honnan informálódunk az adott témakör határozza meg: általában könyvek, filmek által szerezzük meg a tudnivalókat, de előfordul, hogy az interneten, ismerősökön keresztül végezzük a kutatást. Igyekszünk minél jobban beleásni magunkat a tézisekbe, sokat írunk és beszélgetünk róluk, ami által egyre jobban vizionalizálódik bennünk a season képi világa. Először mindig a ruhák szabását és kialakítását tervezzük meg, majd ezek után következik a designok, grafikák elkészítése, valamint a szövegek elhelyezése. Ezzel szemben a signature termékek, kollaborációk teljesen más módon jönnek létre. Ebben az esetben a hirtelen ötletek dominálnak, olykor őrült koncepciókat hozunk napvilágra az Unreal ideológiáján keresztül. A legjobb ötletek kiválasztásában segítségünkre van a kontrollcsoportunk, majd ezután következik a mintázás és a gyártás.

Ha választhatnátok, melyik nagy nemzetközi divathéten mutatnátok be legszívesebben és miért? Miért különleges szerintetek ez a helyszín és miért illene oda a márkátok?

Nehéz a kérdés, ugyanis több kiállítás is passzol az Unreal univerzumához. Bár nem egyszerű a választás, három kedvenc kiállításunkat emelnénk ki: Milano Fashion Week, London Fashion Week és New York Fashion Week.

Februárban találkozhattunk veletek a BCEFW kiállítói között is. Milyen élmény volt bemutatkozni a magyar közönség előtt?

A magyar közönség már találkozhatott velünk, hiszen nem számítottunk új belépőnek, örömmel láttuk, hogy sok vásárlónk megfordult a kiállításon. A HFDA nagyon szuper hangulatú, különleges aurájú fashion week-et hozott létre, mi már nagyon várjuk a következőt.

A fenntarthatóság fontos értéke a márkátoknak, ha jól tudom. Mit jelent számotokra a fenntarthatóság? Hogy nyilvánul meg a márkátok életében?

Az Unreal célja, hogy utat mutassunk, új irányokat keresve és kitaposva megmutassuk a közönségünknek, hogyan tudjuk egyszer tényleg megóvni a környezetünket. Ennek érdekében fenntarthatóbb anyagokat használunk és keresünk, szemünk előtt tartva azt, hogy a lehető legtöbb anyag, kiegészítő, csomagolás fenntarthatóbb változatát beleépítsük a gyártás folyamatába. Igyekszünk, hogy minimálisra csökkentsük a hulladéktermelést, illetve kevesebbet kínáljunk, mint amennyi az aktuális kereslet a piacon, ezzel kerülve el a maradékok felhalmozódását. Mindemellett ügyelünk a selejtek, hibás darabok kreatív újrahasználására is.

Mi volt számotokra a mentorprogram leghasznosabb része?

Nehéz lenne kiemelni egyetlen részt, az egész mentorprogramot nagyon hasznosnak ítéltük meg, minden egyes foglalkozás a javunkra vált, és nagyon élveztük. A mentorprogram nagyban hozzájárult a márkánk, illetve a személyes szakmai fejlődésünkhöz is.

Milyen célokat tűztetek ki magatoknak a mentorprogram után?

Szeretnénk az Unreal ideológiáját folyamatosan bővíteni, terjeszkedni nemzetközi szinten, illetve a kapcsolati hálónkat is szeretnénk kiterjeszteni.