HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt


13 hazai designmárka és művész munkái jelentek meg 2024. április 15. és 21. között a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezésében a Triennale Milano Múzeumban a Milan Design Week során. A Design Walk in Budapest kiállítás kurátora, a világhírű Rossana Orlandi egy, a főváros gazdag kulturális örökségét középpontba helyező koncepciót hívott életre. A design LAB curated by Rossana Orlandi programban elkészült termékeken és kortárs művészeti alkotásokon keresztül a magyar kultúra vibráló keresztmetszetét a Budapest Select ernyőmárka alatt láthatta a nemzetközi közönség. A kiállítás már a nyitás előtt bekerült a legelismertebb nemzetközi design magazinok top 5 ajánlóiba.

Az MDDÜ stratégiájának négy fő pillére közé tartozik a hazai tervezők ismertségének növelése és a külpiacra lépés elősegítése, ennek jegyében nemzetközi designvásárokon és kiállításokon való megjelenéssel segíti a márkákat. Az idei évben a világ egyik legnagyobb design eseményén, a Milan Design Week-en jelent meg a magyar designt középpontba helyező önálló kiállítás a presztízsértékű Triennale Milano Múzeum épületében. A Design Walk in Budapesten egyszerre voltak láthatóak a kortárs formatervezési innovációk és a kulturális értékek.

„Mérföldkövet ünnepeltünk, hiszen a magyar alkotók a szakma világhírű képviselőjének mentorálásával egy ikonikus helyszínen jelentek meg. Több mint egy éve dolgozunk együtt Rossana Orlandival, a Design Walk in Budapest nagyra becsült kurátorával, és a kiállítás az együttműködésünk csúcsát jelentette. Immár harmadik alkalommal rendeztünk önálló kiállítást a Budapest Select ernyőmárka alatt a Milan Design Week keretében. Büszke vagyok arra, hogy egy méltó helyen, a meghatározó Triennale Milano Múzeumban, a megjelenésünk nemcsak a magyar alkotók kivételes tehetségét mutatta be, hanem bepillantást engedett Magyarország sokrétű kulturális örökségébe is. A kiállítás megidézte Budapestet, többeket invitálva hazánk vibráló fővárosának személyes felfedezésére, amely egyedülálló földrajzi elhelyezkedésénél fogva a Keletet és a Nyugatot összekötő központi híd szerepet tölt be, mindkettőhöz kaput biztosítva.” – hangsúlyozta a kiállítás jelentőségét Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója.

A design LAB curated by Rossana Orlandi keretében készült termékek a Milan Design Week-en debütáltak. A magyar kulturális örökségből ihletet merítő, azt újszerű és fenntartható megközelítésben megjelenítő kollaborációk a nemzetközi közönség figyelmét is felkeltették. A Design Walk in Budapest kiállítást olyan szakmai magazinok ajánlották a látogatók figyelmébe, mint a Dezeen, a DesignBoom és az olasz La Repubblica design kiadványa, a Door. A hét egyik csúcspontjaként Rossana Orlandi személyesen vezette körbe a vendégeket a kiállításon, amelyen az olasz Elle Decor és az Architectural Digest mellett, a Domus, a Cose di Casa és az ausztrál Vogue Living, valamint brit és amerikai újságírók is részt vettek. A Budapest Select ernyőmárka eseményein a cseh Vogue, az olasz L’Officiel és GQ, valamint az NSS újságírói is megtekintették a kiállítást.

A design LAB curated by Rossana Orlandi termékeit a magyar kulturális örökség inspirálta, a tervezők közül többen Budapest ikonikus helyszíneiből merítettek ihletet, amely így a milánói kiállítás koncepcióját is meghatározta. A Design Walk in Budapest a kulturális összefonódások központjaként ünnepelte Budapestet, a Duna ölelésében fekvő főváros kreatív hangulatát, kortárs szemszögből mutatva be annak építészeti és design örökségét. A kiállítás a város egyedi hangulatát hangsúlyozta, amellyel megőrzi sokszínű történelmi hagyományait, miközben magába szívja a modernitást. A designtárgyak mellett a kortárs magyar képzőművészeti alkotások, szobrok, festmények és fotók tették teljessé a kiállítótér hangulatát.

Harmadik alkalommal jelentek meg önálló Budapest Select kiállítás keretében magyar márkák a Milan Design Week alatt, és a tavalyi évhez hasonlóan ezúttal is további helyszíneken találkozhatott hazai munkákkal a közönség. Rossana Orlandi Master Galériájában a Solinfo Group Timbart márkájának kiállítótere, valamint Tombor Zoltán, fotográfus képei is helyet kaptak. Kele Sára és Cserba Anna kollaborációjának eredménye, a MOTO pedig az Isola Design Festival helyszínén mutatkozott be. A hagyományosan az egész várost felpezsdítő Milan Design Week-re idén is tömegek látogattak el a világ számos pontjáról. 1125 esemény csatlakozott a hivatalos programkínálathoz 838 márkával, az online közönség 23%-kal nőtt a tavalyi évhez képest, 630.000 látogatót vonzva 162 országból.

Az MDDÜ célja, hogy további nemzetközi megjelenési lehetőségeket biztosítson a hazai márkák számára láthatóságuk növelése és kereskedelmi határaik tágítása céljából, ezzel is egy magas nemzetközi elismertség felé mozdítsa el a magyar kreativitást.

A Budapest Select ernyőmárka alatt bemutatkozó magyar designmárkák és művészek:

ABODI ceramics X Zakar Clayart Kft.

Alchhabi Diána X LumoConcept Kft.

Juhász Norbert (komok) X Barlang Műhely Kft.

Pócs Judit Studio X Multifelt Factory Kft

sarakele studio X Nezozen Kft.

POSITION Collective

A HEART & CHERRY Galéria jóvoltából:

Baráth Áron

Magyarlaki Bence

Az Einspach Fine Art & Photography jóvoltából:

Dóra Ádám

Kármán Dániel

Melkovics Tamás

Szabó Menyus

Tombor Zoltán

***

A Magyar Divat & Design Ügynökségről

A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison&Objet és Milan Design Week designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.

 

A Budapest Selectről

A Magyar Divat & Design Ügynökség a nemzetközi legjobb gyakorlatokat figyelembe véve létrehozta a Budapest Select ernyőmárkát, hogy a magyar márkák könnyebben beazonosíthatóak legyenek külföldi szereplések alkalmával. A márka célja, hogy a tehetséges hazai tervezők – saját márkajegyeiket megtartva – erős és egységes kommunikáció által nagyobb figyelmet kapjanak a nemzetközi megjelenések alkalmával.