Petite Kft.
- Mesélnél nekem egy kicsit a Petite Kft.-ről?
A Petite Kft. a Petite Anita Janik, az első magyar petite size designer márka mögött álló divatcég. Tevékenységünket 2020-ban kezdtük meg, és az első kollekciónk 2021-ben debütált. A cég manufakturális jellegűen végzi tevékenységét.
- Hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a gyártási tevékenységetekben?
Olyan ellenőrzött, tanúsított, vagy általunk tesztelt minőségű anyagokkal dolgozunk, melyekből hosszú ideig tartósan viselhető ruházat készíthető. Ezzel együtt a gyártás során a szabásnál minimalizált szabászati hulladék keletkezésére és tartós kivitelezést eredményező gyártásra törekszünk. Továbbá a szabászati hulladékok felhasználására egy olyan termékvonalon dolgozunk, amihez elegendőek a kisebb méretű textilek is, ezzel is minimalizálva a hulladék keletkezést. A saját tervezésű minta textilnyomásánál a vízhasználat nélküli szublimációs eljárást alkalmazzuk.
- Mesélnél a munkafolyamatokról?
A márkán belül mi társalapítók, Janik Anita és Dajkó György visszük a tervezés, gyártás előkészítés és egyéb céges feladatok jelentősebb részét, valamint azok menedzselésének, kiszervezésének nagyrészét. Folyamatosan figyeljük a nemzetközi divatházak és hazai vezető tervezők által bemutatott trendeket, és inspirálódunk teljesen más területekről is. Az adott kollekció, vagy ruha tervezését követően hagyományos papír alapú szabásminta készül. A prototípus modell először házon belül kerül kikísérletezésre, aztán ha jónak bizonyul, elkészül az alap kidolgozott szabásminta. Ezt követően a gyártani kívánt modellekhez beszerezzük a textileket, kellékeket. A gyártás előkészítést, textil, kellék, szabásminta, kísérő dokumentáció összekészítést követően a varrónőink szabják, varrják, vasalják az adott készülő ruhadarabokat. Majd a hozzánk beérkezett termékek minőségellenőrzése szintén nálunk történik a ruhák papír függő címkével történő ellátása során.
- Jelenleg egy kis, manufakturális gyártással rendelkező vállalkozásként működtök. Terveztek-e bővítést a közeljövőben?
Ez nagyban függ az új showroomon keresztül megcélozni kívánt külföldiek igényeitől is. Például egy egyedi rendelés, méretre igazítás a manufakturális működéssel teljesíthetőbb. Idővel mindenképp szeretnénk bővíteni, de a prioritás a minőségi dizájn és kivitelezés és a kézi technikák, mint hozzáadott érték megtartása, fejlesztése, illetve az egyedi igények kielégítése. Ez az új és visszatérő vásárlóinknak is nagy hozzáadott érték, hogy egy adott ruhadarabot olykor bármilyen színben el tudunk készíteni, ha a modell engedi, akkor akár bőrbarát anyagból, adott testalkatra igazítva. Ezen szolgáltatásokat megtartva kívánunk csak bővíteni.
- Ahogy mondtad, a nemzetközi piac felé is terveztek nyitni. Miben nyilvánulnak meg ezek a törekvéseitek?
Jelenleg a belvárosban készül a showroomunk, ahol kiemelt prioritást fog élvezni a külföldiek megszólítása. Ezen felül keressük a lehetőségét, hogy mely országokba, hogyan lehet bekerülni ottani showroomokba. Illetve szeretnénk nemzetközi szinten látogatott, és külföldi divatbemutatókon is bemutatkozni. Ehhez hajlandóak vagyunk tanulni, változtatni, ahol/amin szükséges.
- Milyen márkákkal / partnervállalatokkal dolgoztok együtt jelenleg?
A márka első három évében csak kisebb kollaborációk voltak. Olyanok, mint közös fotózás, vagy catwalk a divatbemutatón kiegészítő márkákkal. Viszont keressük a lehetőségeket, és nyitottak vagyunk akár kortárs tervezőkkel, akár más terület alkotóival is egy-egy közös kollaborációs projektre, közös kollekcióra. Kivitelezés kapcsán az első saját tervezésű terülőmintánk a mentorprogram során megismert Printtextil Kft. segítségével valósítottuk meg.
- Miért jelentkeztetek a mentorprogramba?
A márka és saját személyes alapértékeink egyike a tudás, illetve a tanulás, és ezért keressük a képzések lehetőségét. Ezen belül szerettük volna megismerni közelebbről, melyek azok a területek, amin változtatnunk kell a fentiekben leírt céljaink eléréséhez. Ehhez sok hasznos információt kaptunk.
- Melyik volt a leghasznosabb workshop számotokra?
Nehéz egyet-egyet kiragadni, mert mindegyikben volt sok hasznos információ. Sokat adott az export-külpiacra lépést bemutató workshop, a szervezetfejlesztés, a márkaépítés, valamint Dobos Emese előadása és a további segítsége.
- Mit gondolsz, miben tudott legtöbbet segíteni számotokra a mentorprogram?
Az első budapesti petite size showroom nyitással egyben egy kisebb rebrandingen fog keresztülmenni a márka a contemporary kategória értékeinek erősítésével. Ezen a háttérben nagy erőkkel dolgozunk. Ehhez elsőkörben egy nagy szemléletváltásra volt szükség, amit nálatok ismertünk fel a program során. Fel kellett ismernünk, hogy mit csinálunk jól, min kell változtatni és mit érdemes kipróbálni, vagy épp folytatni. Mindaz a tudás és betekintés, amit a mentorprogram biztosított nagyon sokat adott ezekhez. Ma már teljesen máshogy látjuk a márka jövőjét a programot követően, mint azelőtt.
- Milyen terveitek vannak a mentorprogramot követően, hogyan tervezitek hasznosítani a tanultakat?
A legfontosabb terveink között jelenleg a rebranding, az első budapesti petite size designer showroom megnyitása és a contemporary értékek erősítése, valamint az év végén a jelenleg szünetelő webshopunk megújítása és elindítása szerepel. Valamint célunk kategóriánkban a régió meghatározó kortárs tervezői brandjévé válni. Ezek megvalósításához a program során megismert információkat kiemelten figyelembe fogjuk venni.
További cikkek

Reflektorfényben a régió designja: már lehet jelentkezni a 360 Design Budapestre

360 Design Budapest 2025 – A jövő designereit keresi a Budapest Design Week egyik kiemelt kiállítása!
