HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

Új szintre emeli a fenntartható tervezést és gyártást a MrCarter&Co


Precíz, pontos és gondosan megfogalmazott koncepció, átgondolt és tökéletesen megszerkesztett konstrukció jellemzi a MrCarter&Co táskáit. Műhelyekben, nagy múltú európai intézményekben tanulta Szekeres Ákos a mesterséget, hogy aztán új szintre emelje a fenntartható kiegészítőtervezés és bőrművelés praktikáját. A közösség ereje és a keleti-európai építészet remekei által inspirált tervező a funkcionalitást innovatív fenntartható megoldásokkal keverve kalandra hívja az áltata tervezett táskák viselőit.

Kilenc ígéretes divattervezővel indult útnak a Magyar Divat & Design Ügynökség harmadik Magyar Mentorprogramja. A mentoráltak marketing, a sales, a kommunikáció, a brand fejlesztés és a trendkutatás területeit sajátíthatták el, továbbá a tervezéshez és a gyártáshoz hasznost tudást szerezhettek a mentorprogram során. Néhányukkal már találkozhattunk velük a februári Budapest Central European Fashion Week kiállítói és bemutatói között is, most pedig egy interjúsorozat keretében nyerhetünk betekintést márkájuk életébe. A következőkben a MrCarter&Co tervezője, Szekeres Ákos kalauzol el minket saját márkájának izgalmas világába!

Elmesélnéd, hogyan kerültél kapcsolatba a divatvilággal és a tervezéssel? Mikor kezdődött és hogyan bontakozott ki a divat iránti érdeklődésed?

Édesanyám gyerekkorom óta saját magának varrattatta a ruháit, persze ezt mindig egy gondos kutatómunka előzte meg. Különböző luxus márkák bemutatóit nézte meg. Talán az első amire emlékszem egy Sonia Rykiel bemutató volt.

Az érettségi után Szlovákiában cipő készítő és táska készítő műhelyben próbáltam ki magam. Egyetemi alapképzésnek az ipari termék és formatervező mérnök szakot választottam, már ez alatt az idő alatt is a divat és a kiegészítő tervezés volt számomra a fókuszban. Ezt követően a MOME-n és a párizsi EnsAD-on (École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs) divat és textil szakon tanultam, ekkor már kizárólag kiegészítőtervezés érdekelt. Így a diploma kollekcióm is egy kísérleti táska kollekció volt. A tanulmányaim alatt gyakornokként dolgoztam több magyar ruházati és kiegészítő márkánál is, ahol jobban beleláttam a magyar divat ipar tényleges működésébe.

Mesélj kérlek a márkádról röviden!

A MrCarterCo egy budapesti központtal működő márka. A táskák nem követik az aktuális trendeket, hanem egy gondosan megfogalmazott koncepció és tökéletesen megszerkesztett, jól átgondolt konstrukció alapján készülnek el melynek központjában a funkció és a fenntarthatóság áll.

Mi inspirál téged a mindennapokban?

Fő inspirációm és segítségem az emberek, akik körül vesznek, ezért is van a márka nevünkben a ’Co’. Emellett az közép-kelet-európai kultúra és építészet az, amihez inspirációs forrásként fordulok.

Hogy vágsz bele a tervezés folyamatába?

A tervezést számomra is úgy, mint sok más tervezőnek a kutatás előzi meg. Ez nem csak a forma vagy minta utáni kutatás, hanem a táska specifikus jellemzői utáni kutakodás. Ezt követi a mintázás, majd a mintakollekció elkészítése.

Ha választhatnál, melyik nagy nemzetközi divathéten mutatnál be legszívesebben és miért? Miért különleges szerinted ez a helyszín és miért illene oda a márkád?

A párizsi divathéten vennénk nagyon szívesen részt a márkával. Egyfajta kettősség jellemzi, ami számomra nagyon vonzó, mert bár egy innovatív divat „hub”, mégis kincsként őrzi a szakma hagyományait, a kézműves technikákat és a ’savoir-faire’-t hirdeti ethoszának.

Februárban találkozhattunk veled a BCEFW kiállítói között is. Milyen élmény volt bemutatkozni a magyar közönség előtt?

Fantasztikus élmény volt számunkra a divathéten való részvétel, sok ember ismerhette meg a márkát. A Szépművészeti Múzeum gyönyörű épülete, a BCEFW divatkedvelő közönsége egy nagyon befogadó teret adott az olyan kis márkák számára is, mint a miénk.

A fenntarthatóság fontos értéke a márkádnak, ha jól tudom. Mit jelent számodra a fenntarthatóság? Hogy nyilvánul meg a fenntarthatóság márkád életében?

A fenntarthatóság a márkánk egyik alappillére. A márka alapítása óta folyamatosan arra törekszünk, hogy fenntarthatóbb körülmények között fentarthatóbb táskák készülhessenek. Így 2019 végétől deadstock bőrt használunk a táskáink elkészítéséhez például. 2020 elején egy ’Táska Spa’ nevet viselő programot indítottunk el, melynek lényege, hogy a vásárlóink „megfáradt” táskáit újítjuk fel. Nem hagyjuk, hogy megváljanak azoktól a táskáktól, melyeknek csupán csak egy kis „kikapcsolódásra” lenne szükségük. Ezzel támogatjuk a hosszú, időtlen kihasználását termékeinknek. 2022-ben pedig elkezdtünk áttérni a ’made to order’ gyártásra. A minta kollekciónk követően a vásárló rendelése után készítjük el a táskát. Ezzel sokkal kevesebb hulladékot termelünk, miközben a klienseink monogrammal és más kiegészítőkkel tudják személyre szabni táskáikat.

Mi volt számodra a mentorprogram leghasznosabb része?

A mentor program során sok olyan, a márka vezetéssel és életével kapcsolatos információt tanultam, tudtam meg, amivel eddig nem voltam igazán tisztában. Olyan szakembereket ismerhettem meg, akik megalapozott tudásuknak köszönhetően alapérvényű tudást tudtak átadni.

Milyen célokat tűztél ki magadnak a mentorprogram után?

Egy olyan márkát szeretnék a megszerzett tudással építeni, ami párbeszédben van a vásárlóival és összeköti őket a márka DNS-ébe épített értékekkel, mint például a fenntarthatóságra való törekvés és a minőségi divatcikkek utáni vágyakozás.