HEADER.VISUALLY_IMPAIRED_VERSION

Vállalkozás- és márkaépítésre készített fel a negyedik design START mentorprogram


A Magyar Divat & Design Ügynökség idén negyedik alkalommal indította el a hazai designmárkák stabilitásának támogatását célzó mentorprogramját, amelyben ezúttal hat márka vett részt. A feltörekvő tervezők olyan elméleti és gyakorlati workshopokon bővíthették tudásukat, amelyek vállalkozásuk sikeresebbé tételéhez nyújtottak támogatást számukra. A nyolchónapos program részét képezte még egy kéthetes szakmai gyakorlat, valamint egy külföldi tanulmányút is Eindhovenben.

A 2019-ben létrehozott design START mentorprogram keretében már számos magyar designer kapott lehetőséget, hogy megszerezze a márkája és vállalkozása fejlesztéséhez szükséges üzleti tudást. A program negyedik évében az Anett Safran, a Balázs Botos Design, a Kata Font Home, a Norna, az itthon., valamint a Vivoid designerei bővíthették szakmai ismereteiket a vállalkozásfejlesztés, a marketing, a kommunikációs eszközök, a digitális technológiák területén és még számos más üzleti szempontból kiemelt témakörben.

Sáfrán Anett olyan porcelán használati tárgyakat, dekorációs elemeket készít, melyek a taktilitást, azaz a tapintást és az élményszerű tapasztalást helyezik fókuszba. A Balázs Botos Design fő profilként szintén porcelán alapanyagból, ékszerek és lakberendezési tárgyak tervezésével, kivitelezésével foglalkozik. A Norna tervezői olyan kültéri bútorokat alkotnak, amelyek formaviláguknak és színhasználatuknak köszönhetően nemcsak a természet szerves részei lehetnek, hanem bármely otthon meghatározó szereplőivé is válhatnak. A Kata Font Home márka a hétköznapi tárgyak, kisbútorok művészi újragondolásából született, a minimalista esztétika tervezési elveit követve úgy, hogy az előtérbe kerülő tiszta geometrikus formák mögött a funkcionális részletek rejtve maradnak, erősítve ezzel a tárgyak absztrakt megjelenését. Az itthon. tervezői kis szériás, természetes anyagokból készülő otthoni kiegészítőket alkotnak a Vajdaság kisipari hagyományira támaszkodva. A Vivoid márka pedig moduláris technikával képzett textilstruktúrák felhasználásával készített akusztikai falburkolatokat, faliszőnyegeket, falpaneleket és designelemeket kínál.

A tervezők a mentorprogram elméleti részét követően egy általuk választott, prominens hazai gyártónál vagy tervezőnél töltötték kéthetes szakmai gyakorlatukat, amely során a tervezéstől a sorozatgyártásig történő munkafolyamatok részleteibe nyertek betekintést. A gyakorlatban láthatták, milyen menedzsmentkészségek, időbeosztás és kommunikáció szükséges egy designtermék piacra bocsátásához, illetve az alkalmazott technológiák és anyagismeret terén is bővíthették tudásukat. Ezt követte az eindhoveni tanulmányút, amely során Észak-Európa egyik legnagyobb designeseményére, a Dutch Design Weekre is ellátogattak. A holland designhét a város több mint 110 helyszínén megközelítőleg 2600 designer alkotásaival várta idén is a látogatókat, így egy igazán népszerű és pezsgő eseményen való részvétellel gazdagodhattak a design START résztvevői.

A háromnapos tanulmányút során a legkülönfélébb stílusban alkotó nemzetközi tervezők darabjaival és koncepcióival ismerkedhettek meg a mentoráltak, köztük például az Arjan van Raadshooven és Anieke Branderhorst által alapított Vij5 márka kollekciójával, melyben a minimalizmus és a funkcionalitás kombinációjaként születő esztétikumot fedezhették fel. Ellátogattak a Dutch Invertuals designstúdióba is, ahol a termékek alapját a kísérletezés és az újradefiniálás határozza meg. Az amszterdami Studio Henk, melynek épülete szorosan összekapcsolódik a bemutatott bútorokkal, színes és izgalmas arcát mutatta meg a tervezőknek, a Zakaria Rugs a kézzel készített szőnyegeikkel pedig a különböző kultúrák találkozására, valamint a fenntarthatóságra hívják fel a figyelmet. Az eklektikus, lázadó és extrémitást képviselő darabokat a Moooi stúdióban fedezhették fel a magyar designerek.

A negyedik design START mentorprogramban résztvevő tervezők visszajelzései alapján a szakmai workshopokon kapott elméleti tudás és gyakorlati feladatok segítette új szemszögből láttatni velük saját márkájukat, vállalkozásukat. A magyar gyártóknál / tervezőknél eltöltött kéthetes szakmai gyakorlat betekintés engedett a fogadó vállalkozások mindennapjaiba, és abban támogatta a mentoráltakat, hogy célzottan tehessék fel a vállalkozásfejlesztési céljaikkal kapcsolatos kérdéseiket. A színes és mozgalmas hollandiai tanulmányút igazán inspirálóan hatott a feltörekvő magyar tehetségekre a különböző irányzatokat és tevékenységi köröket képviselő stúdiók szemléletének és munkafolyamatainak megismerése, valamint a személyes kapcsolatok építése tekintetében.

 

A Magyar Divat & Design Ügynökségről

A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.